mandag 15. oktober 2007

Wurst, Würste, Würstchen

Matspalte: Vi har kommet til pølseland. Det sto å lese her på broen for enden av Swinemünder-strasse. Skal vi ta det bokstavelig, tro? En kan gjøre seg sine tanker om skribleriet. Jovisst. Men la oss holde oss til maten: pølser er godt, da.*
Tennene løper jo i vann bare ved synet av dette enorme utvalget av dem, stappet med alt mulig pussig. Korte og tjukke, lange og tynne, lange og tjukke. Alle mulige varianter. Bratwurst, Kochwurst, Wienerwurst, Currywurst. Faktisk tror jeg det kan la seg gjøre å spise pølser hver eneste dag gjennom hele oppholdet uten å måtte putte i seg samme type mer enn en gang. Nå har jeg da også gjort et oppslag i Wikipedia (!) på Wurst og funnet en omfattende artikkel med et utall lenker som bekrefter dette med artsmangfoldet. Riktignok må en huske å være kildekritisk til det man leser her i dette leksikonet, men akkurat i dette spørsmålet om pølser får jeg vel si at das ist mir wurst.
sidsel

*Je weniger die Leute wissen, wie Würste und Gesetze gemacht werden, desto besser schlafen sie!“

3 kommentarer:

Fionavar sa...

Jeg ble rent sulten

Anonym sa...

Jeg og! Gleder meg til å ta en tur til Berlin i november.

Fionavar sa...

Men vi spiser risotto i dag med kantareller til 49 kroner kiloen!! Behørig vasket i kokt vann selvfølgelig :-)